[1] Orfield, G., Kornhaber, M. L. (Eds.). Raising standards or raising barriers? Inequality and high-stakes testing in public education. // New York: The Century Foundation Press (2001).
[2] Pan, Y. A review of washback and its pedagogical implications. // MTG Journal of Science, Foreign Languages, 25 (2009), pp. 257−263.
[3] Jacob, B. A. Getting tough? The impact of high school graduation exams. // Education Evaluation and Policy Analysis, 23 (2) (2001), pp. 99−121.
[4] Murnane, R. J., Willett, J. B., Tyler, J. H. Who benefits from obtaining a GED? Evidence from High School and Beyond. // Review of Economics and Statistics, 82 (1) (2000), pp. 23−37.
[5] Vogel, S., & Schwabe, L. Learning and memory under stress: implications for the classroom. // NPJ Sci Learn. 1: 16 011 (2016).
[6] Jones, B. The unintended outcomes of high-stakes testing. // Journal of Applied School Psychology, 23 (2) (2008), pp. 65−86.
[7]
Von der Embse, N, Schultz, B. K., Draughn, J. D. Readying student to test: The influence of fear and efficacy appeals on anxiety and test performance. // School Psychology International 36 (6) (2015), pp. 620−637.
[8] Putwain, D. Do examinations stakes moderate the test anxiety-examination performance relationship? // Educational Psychology, 28 (2) (2008), pp. 109−118.
[9] Prieto-Barrio, M. I., Cobo-Escamilla, A., González-García, M. N., Moreno-Fernández, E., de la Rosa-García, P. Influence of Assessment in the Teaching-learning Process in the Higher Education. // Procedia — Social and Behavioral Sciences, 176 (2015), pp. 458−465.
[10] Boud, D. Assessment and Learning: Contradictory or Complementary? // London: Routledge Falmer. Assessment for Learning in Higher Education (1998), pp. 35−48.
[11] Scouller, K. The influence of assessment method on students' learning approaches: Multiple choice question examination versus assignment essay. // Higher Education, 35 (1998), pp. 453−472.
[12] Haggis, T. Constructing images of ourselves? A critical investigation into ‘Approaches to learning' research in higher education. // British Educational Research Journal, 29 (1) (2003), pp. 89−104.
[13] Азимов, Э. Г., Щукин, А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). // М., Издательство ИКАР (2009).
[14] Горбунова, Н. В. Тестирование как метод педагогического контроля и эмпирической реализации психолого-педагогических исследований. // Проблемы современного педагогического образования. № 67−2 (2020). URL:
https://cyberleninka.ru/article/n/testirovanie-kak-metod-pedagogicheskogo-kontrolya-i-empiricheskiy-metod-realizatsii-psihologo-pedagogicheskih-issledovaniy (дата обращения: 24.05.2023).
[15] Шадриков, В. Д. Психодиагностика и психопрогностика. // Ярославль. Профессиональная ориентация и обучение (1988).
[16] Челышкова, М. Б. Теория и практика конструирования педагогических тестов: Учебное пособие. // М., Логос (2002).
[17] Ефремова, Н. Ф. Тестовый контроль в образовании: Учеб. пособие. // М.: Университетская книга, Логос (2005).
[18] Чурина, К. В., Зимина, Е. К. Тестирование как форма контроля результатов обучения. // Молодой ученый, № 9 (89) (2015), с. 1214−1217, URL:
moluch.ru/archive/89/18 283/ (дата обращения: 15.05.2023).
[19] Тестирование по русскому языку как иностранному (ТРКИ, уровни А1-С2). // Головной центр тестирования иностранных граждан МГУ им. М. В. Ломоносова. URL:
https://gct.msu.ru/testirovanie-TRKI/ (дата обращения: 24.09.2023).
[20] Beck Depression Inventory (BDI). // Addiction Research Center. University of Wisconsin-Madison. URL:
https://arc.psych.wisc.edu/self-report/beck-depression-inventory-bdi/ (accessed: 24.09.2023).
[21] ЕГЭ. // Федеральная служба по надзору в сфере образования и науки. ФГБНУ "Федеральный институт педагогических измерений". URL:
https://fipi.ru/ege (дата обращения: 24.09.2023).
[22] About Dr. Aaron T. Beck. // Beck Institute. URL:
https://beckinstitute.org/about/dr-aaron-t-beck/#developmentof (accessed: 24.09.2023).
[23] Brown, S. Criterion-referenced assessment: What role for research. // H. Black & W. Dockerell (Eds.), New developments in educational assessment. British Journal of Educational Psychology, Monograph Series №. 3 (1998), pp. 1−14.
[24] Вертьянова, А. А. Особенности применения технологии критериального оценивания в современном учебном процессе. // Вестник ПГГПУ. Серия № 1. Педагогические и психологические науки. URL:
cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-primeneniya-tehnologii-kriterialnogo-otsenivaniya-v-sovremennom-uchebnom-protsesse/viewer (дата обращения: 24.09.2023).
[25] Ступницкая, М. А. Критериальное оценивание. // Журнал "Педагогические измерения", № 1 (2015), с. 52−75.
[26] Harlen, W., James, M. Assessment and learning: differences and relationships between formative and summative assessment. // Assessment in education: Principles, policy & practice 4.3 (1997), рр. 365−379.
[27] Bond, Linda A. Norm- and Criterion-Referenced Testing. // Practical Assessment, Research, and Evaluation: Vol. 5 (2019), Article 2.
[28] Wikström, C.
Criterion-Referenced Measurement for Educational Evaluation and Selection. // Department of Educational Measurement Umeå University № 1 (2005).
[29] Пинская М. А. Формирующее оценивание: оценивание в классе: учеб.пособие. // Москва, Логос (2010), с. 264.
[30] Другова, Е. А., Велединская, С. Б., Журавлева, И. И., Дорофеева, М. Ю. ЛИспользование инструментов педагогического дизайна для обеспечения качества смешанного обучения: методические указания. // Том. гос. ун-т. — Томск. Издательство Томского государственного университета, 2021. URL:
https://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:847 914 (дата обращения: 29.09.2023).
[31] Pollitt, A., Murray, N. L. What raters really pay attention to language testing research colloquium. // Cambridge (1993). Reprinted from Milanovic, M., Saville, N. (Eds.), 1996, Studies in language testing 3: Performance testing, cognition and assessment. Cambridge: Cambridge University Press.
На главную альманаха →